Intrebari Frecvente

Raspuns:
Aplicaţia poate fi: motor, pompa, ventilator, reductor, cutie de viteze pentru masini-unelte, arbore principal de masini-unelte, etc.
Raspuns:
Pentru temperaturi maxime de functionare pana la 70°C, jocul intern normal, radial sau axial in rulment este suficient. Jocul radial al rulmentului nemontat desemneaza jocul (distanta) dintre caile de rulare si corpurile de rostogolire, masurat in planul normal pe axa de simetrie a rulmentului. Jocul axial desemneaza marimea deplasarii totale a unui inel dintr-o pozitie extrema in cealalta, pe directie axiala, in timp ce inelul celalalt ramane fix, inelele fiind coaxiale.
In cazul in care temperatura de functionare poate atinge valori pana la 150°C atunci se impune un joc radial mai mare decat normal, simbolizat cu C3 si stabilizare dimensionala, sufix S0.
Pentru temperaturi pana la 200°C, tratamentul de stabilizare dimensionala are sufixul S1, pana la 250°C sufixul S2, pana la 300°C sufixul S3, pana la 350°C sufixul S4. Jocul radial poate fi mai mare decat C3, simbolizat C4 sau mai mare decat C4, simbolizat C5.
Toti rulmentii FAG cu diametrul exterior mai mare decat 240 mm sunt stabilizati dimensional in constructie standard, pentru temperaturi pana la 200°C.
Rulmentii care au colivia din poliamida armata cu fibra de sticla, textolit sau material plastic nu pot functiona la temperaturi mai mari de 120°C.
Rulmentii etansati, sufix 2RS, LLU, 2RSR, C2HRS, nu pot functiona la temperaturi mai mari de 110°C
Raspuns:
Pentru un mediu de lucru putin agresiv, aplicatii care lucreaza in spatii inchise, fara praf sau alte impuritati in atmosfera, se pot utiliza rulmentii cu etansare fara contact, cu protectie prin capace din tabla, pe ambele fete ale rulmentului, sufixe: 2Z, 2ZR, ZZ.
Pentru medii de lucru agresive, aplicatii care lucreaza in spatii deschise sau supuse prafului sau altor impuritati fine, umiditate, apa, etc. se recomanda utilizarea rulmentilor etansati, cu contact, prin utilizarea capacelor din tabla vulcanizate cu cauciuc NBR, pe ambele fete frontale ale rulmentului. Sufixe utilizate: 2RS, 2RSR, LLU, PP, C2HRS.
Raspuns:
Turatia maxima de lucru da informatii despre alegerea corecta a rulmentului.
Rulmentii neetansati sau cei cu protectie, cu etansare fara contact, au aceeasi capacitate de turatie, specificata in cataloage prin turatia de referina nB.
Rulmentii cu etansare prin contact: 2RS, 2RSR, DDU, PP au turatia de referinta nB mai mica decat cea a rulmentilor neetansati sau cu protectie.
Printr-un joc radial mai mare decat normal, C3, turatia maxima a rulmentilor radiali cu bile poate creste cu maxim 10-15%.
Produsul dintre diametrul mediu si turatie, (d+D)/2xn indica daca rulmentul poate fi utilizat in conditii de ungere cu unsoare sau cu ulei.
In general se recomanda ca factor de turatie:
nxDm < 500.000 pentru ungere cu unsoare,
nxDm < 350.000 in cazul rulmentilor etansati si
nxDm < 1.000.000 pentru ungerea cu ulei.
In functie de aplicatii si de rulmentii utilizati pot aparea exceptii.
Turatia maxima la ungere cu ulei este specificata in cataloage prin turatia limita nG.
Raspuns:
Daca ungerea se face cu unsoare, trebuie indicat tipul unsorii, timpul de reungere si cantitatea de unsoare folosita la reungere.
In functie de tipul rulmentului, de dimensiunile lui, de incarcarile efective in timpul functionarii, de temperatura de lucru si de factorul de turatie (nxDm) se alege din catalogul FAG calitatea adecvata a unsorii.
Timpul de reungere se poate calcula in functie de tipul si marimea rulmentului, iar cantitatea de unsoare la reungere poate fi gasita in cataloage.
In orice aplicatie se vor prevedea canale sau gauri pentru evacuarea unsorii uzate.
Pentru eliminarea factorilor subiectivi se recomanda utilizarea sistemelor automate de ungere.
In cazul ungerii cu ulei se va acorda atentie sporita rulmentilor care au colivia din material plastic sau din ploliamida, sufix TV, TN, TVP2, TVH, etc. deoarece acest material nu este intotdeauna compatibil cu uleiul folosit si se poate descompune in timp.
Ungerea cu ulei prin recircularea acestuia, cu instalatie de racire si filtrare, este solutia optima.
La ungerea in baie de ulei se recomanda ca nivelul maxim al uleiului sa nu depaseasca diametrul mediu al rulmentului montat in pozitia inferioara.
Raspuns:
Pentru marea majoritate a aplicatiilor clasa de precizie normala, PN sau P0, nesimbolizata pe rulment, este suficienta.
Clasa de precizie P6 si P5 pot fi solicitate la aplicatii speciale, aparatura medicala, cutii de viteza ale masinilor-unelte, motoare electrice, etc., de obicei acesti rulmenti fiind utilizati la prim montaj de catre producatorul de utilaje.
Pentru arborii principali ai masinilor-unelte se folosesc rulmenti din clasele de precizie P5, P4S, SP, UP, P2 care se refera atat la precizia de executie a rulmentilor cat si la precizia de rulare.
Jocul radial nu are nici o legatura cu clasa de precizie.
Jocul radial mai mic decat normal C2, respectiv C1 contribuie la o rigiditate mai buna a sistemului, la o functionare cu zgomot redus si la o pozitionare mai buna a arborelui.
In cazul in care se asociaza clasei de precizie un anumit joc in rulment cele doua grupe de sufixe se contopesc astfel: P63 (clasa de precizie P6 si joc radial mai mare decat normal C3). Astfel pot apare sufixe ca: P51, P52, P41etc.

Raspuns:



In general rulmentii demontabili trebuie pretensionati la montaj.



Rulmentii cu contact unghiular, cu bile pe un rand sau cu role conice pe un rand, montati separat se vor pretensiona la montaj.



Rulmentii cu contact unghiular, cu bile pe un rand sau cu role conice, imperecheati in tandem, O sau X, sunt pretensionati de catre producator. Uzual se foloseste pretensionarea lejera, sufix L.



Rulmentii cu pretensionare medie, sufix M, sau pretensionare maxima, sufix H, sunt de obicei utilizati la prim montaj de catre producatorii de masini-unelte.



Rulmentii cu contact unghiular de 40 grade, utilizati in tandem pentru lagaruirea pompelor orizontale sau verticale, pot fi livrati cu joc zero la montaj, sufix 0, cu joc axial mic la montaj,  sufix A sau cu pretensionare lejera, sufix L.

Raspuns:
Doi rulmenti radial-axiali cu bile pe un rand, de precizie, pot fi imperecheati spate in spate, in O, sufix DB, fata in fata, in X, sufix DF, sau in tandem DT.
FAG, NSK executa acesti rulmenti in montaj universal, sufix U, DU sau SU.
Rulmentii in montaj universal pot fi montati si in aranjamente de trei sau patru rulmenti.
Rulmentii radial-axiali cu role conice pe un rand sunt imperecheati de catre producatori cu jocul axial prestabilit in functie de aplicatie.
Raspuns:
In general rulmentii se executa cu colivia ambutisata din tabla, de cele mai multe ori nefiind simbolizata sau uneori simbolizata cu sufixul J.
Ponderea rulmentilor cu colivie din poliamida armata cu fibra de sticla sau din material plastic, sufixe TN, TV, TVH, TVP2, etc., este din ce in ce mai mare datorita costurilor reduse de fabricare.
Rulmentii de precizie si rulmentii radiali cu bile pentru turatii ridicate au colivia din textolit, sufix T.
Rulmentii de dimensiuni mari se executa cu colivia masiva din alama ghidata pe corpurile de rostogolire, sufixe M, M1, MP etc, ghidata pe inelul interior, MB sau pe inelul exterior MA.
O serie de rulmenti radiali cu bile de sectiune redusa se executa cu colivie din tabla de alama ambutisata, sufix Y.
Materialul coliviei poate reduce momentul de frecare din rulment, in general coliviile din materiale usoare, si poate determina comportamentul la temperaturi ridicate sau la vibratii.
La ungerea cu ulei se recomanda atentie la utilizarea rulmentilor cu colivie din poliamida.
Rulmentii cu colivie din poliamida sau din plastic nu pot fi utilizati la temperaturi mai mari de 120°C.
Raspuns:
Pentru ciururi vibratoare se recomanda utilizarea rulmentilor cu joc radial mai mare decat normal si cu o constructie speciala a coliviei, sufix T41A sau T41BD la FAG.
Raspuns:
Pentru motoare de puteri mici si medii se recomanda ca rulmentii radiali cu bile sa aiba un joc radial mai mare decat normal, sufix C3.
Pentru motoarele de puteri mari si foarte mari se recomanda ca rulmentii radiali cu role cilindrice sa aiba un joc radial mai mare decat normal, sufix C3.
Raspuns:
Producatorii de rulmenti ofera garantie pentru perioada de depozitare a rulmentilor, in general doi ani de la livrare, in conditii de depozitare recomandate.
Se ofera garantie doar in cazul livrarilor directe la producatorii de autoturisme, masini-unelte, motoare electrice, etc., caz in care se face audit si se respecta cu strictete conditiile de executie a pieselor conjugate, a conditiilor de montaj si de ungere daca este cazul.
In cazul utilizatorilor generali de rulmenti ca piese de schimb se ofera tabele cu durabilitati normate pe tipuri de aplicatii.
Raspuns:
Pentru evitarea acestui fenomen, aparut cu precadere la motoare de tractiune de curent continuu sau alternativ, la generatoarele turbinelor eoliene sau in setul de rulmenti de roti si in motoarele de tractiune ale tramvaielor, FAG a dezvoltat rulmentii cu acoperire speciala pe inelul exterior sau pe cel interior, asa numitii Current-Insulating Bearings. Acoperirea de protectie se realizeaza printr-un procedeu ultramodern cu jet de plasma.
Sufixele utilizate pentru rulmentii cu acoperire pe inelul exterior: J20A; J20B; J20AA.
Sufixele utilizate pentru rulmentii cu acoperire pe inelul interior: J20C.
Raspuns:
Pentru calculul durabilitatii trebuie oferite urmatoarele date tehnice: turatia maxima, temperatura de lucru maxima, temperatura mediului ambient, valorile incarcarilor maxime specifice, radiale, axiale sau combinate, modul de ungere, cu unsoare sau cu ulei, caracteristicile lubrifiantului folosit, timpul de lucru, 8 ore, 16 ore, 24 ore.
In cazul in care aceste date pot fi transmise, durabilitatea calculata poate fi atinsa doar daca se respecta urmatoarele conditii referitoare la executia corecta a pieselor conjugate:
tolerante;
rugozitati;
abateri de pozitie si forma indicate de catre producatorul de rulmenti;
calitatea lubrifiantului;
cantitatea de unsoare la reungere;
timpul de reungere;
calitatea etansarii;
acuratetea montajului;
precizia alinierii echipamentului, etc.
Aceasta multitudine de factori care contribuie la obtinerea durabilitatii calculate duce practic la reducerea numarului rulmentilor iesiti din uz datorita imbatranirii materialului astfel incat acesta sa fie nesemnificativ fata de situatiile inverse, de caderi premature ale rulmentilor.
Raspuns:
C3 este simbolizarea standard pentru joc radial mai mare decat normal. Se utilizeaza atunci cand:
temperatura in functionare poate atinge valoarea de 150°C, pentru rulmentii radiali cu bile ce echipeaza lagarele unui motor electric, pentru rulmentii cu diametrul interior >250mm din considerente de montaj, pentru a mari turatia maxima de functionare cu pana la 15% din turatia nominala a rulmentilor radiali cu bile.
Raspuns:
Atunci cand inscriptionarea de pe un rulment este stearsa sau neclara, pentru identificarea lui se vor comunica urmatoarele date: diametrul interior d, diametrul exterior D, latimea inelului exterior C, latimea inelului interior B, forma constructiva a corpurilor de rostogolire (bile, role conice, role butoi, role cilindrice, role ac), forma suprafetei exterioare a inelului exterior, cilindrica sau bombata, tipul etansarii, cu sau fara contact (2RS sau 2Z), date referitoare la aplicatie.
Pentru rolele de cama cu tija filetata se vor comunica diametrul exterior al rolei, diametrul filetului tijei, latimea totala si forma suprafetei exterioare a inelului exterior.
Daca rulmentul este spart, datele de mai sus se pot masura pe suprafetele de asezare a pieselor conjugate, arbore, respectiv carcasa.
Raspuns:
Toti rulmentii Timken cu role conice si dimensiuni in inch au o inscriptionare de identificare atat pe inelul interior cat si pe inelul exterior. Rulmentul nu poate fi identificat daca se cunoaste numai unul din aceste simboluri deoarece exista mai multe posibilitati de combinare intre inelele interioare si cele exterioare. Din acest motiv, daca se cunoaste doar unul din coduri, trebuie indicata cealalta dimensiune, respectiv diametrul interior sau exterior.
Raspuns:
Pe un rulment se gasesc urmatoarele inscrisuri: marca, tara de origine, simbolul rulmentului cu toate prefixele si sufixele, un grup de cifre sau litere si cifre care este un cod intern al producatorului si care specifica anul de fabricatie, lotul, etc. Pentru a cere un rulment este suficient sa se indice codul rulmentului si eventual marca lui (brandul). Nu se vor citi in continuarea simbolului rulmentului si codul de producator, acestea fiind separate de un spatiu suficient de mare.
Pentru rulmentii de precizie pentru brose se trec suplimentar pe inelele interioare si exterioare valorile maxime ale batailor radiale.
Raspuns:
Folosirea notiunii de rulment conic poate crea confuzii. Corect se va numi rulment cu role conice, denumirea prescurtata a rulmentilor radial-axiali cu role conice, sau rulment cu alezaj conic, specificandu-se si tipul rulmentului: radial cu bile, oscilant cu bile sau role pe doua randuri, cu role cilindrice pe doua randuri.
Raspuns:
ABEC este simbolizarea standard industriala, acceptata pentru clasa de precizie a rulmentilor.
A fost introdusa de ABMA, Asociatia Producatorilor Americani de Rulmenti si are cinci clase in functie de nivelul clasei de precizie. Echivalenta cu clasele de precizie ISO-DIN este data mai jos:
ABEC 1 = CN, clasa de precizie normal nesimbolizata pe rulmenti;
ABEC 3 = P6;
ABEC 5 = P5;
ABEC 7 = P4;
ABEC 9 = P2.
Raspuns:
Cea mai simpla si la indemana solutie de a fi siguri ca rulmentii primiti sunt originali este de a cumpara numai prin firmele autorizate de catre producatori. Aceste firme pot fi identificate de pe site-urile firmelor producatoare de rulmenti, care au in general un numar redus de colaboratori in Romania.
In general toti producatorii isi iau masurile lor de siguranta pentru ca rulmentii lor sa nu fie falsificati, cum ar fi: ambalaje specifice cu holograme si coduri de bare, inscriptionarea rulmentilor cu un anumit font si marime, coduri de producator specific, inscriptionate pe inele, etc.