Brochure

Vă rugăm să descărcați documentul nostru pentru a vedea datele specifice ale serviciului și modul în care lucrăm.

Why Choose Us

Quality brands and Work
Fully licensed and insured
100% service warranty

Să începem să lucrăm împreună

Vă rugăm să nu ezitați să ne contactați. Vă vom contacta în 1-2 zile lucrătoare. Sau sună-ne acum.
  • +07 554 332 322
  • office@primagra.ro

INSPECTIE RULMENTI SI ANALIZA DEFECTELOR

Atunci când un rulment nu își atinge durata maximă de utilizare, motivul îl constituie deteriorarea acestuia din diverse cauze:

Vom prelua graficul din catalogul de produse!

 

Consecinţele deteriorării rulmenţilor din echipamentele industriale pot fi:

  • Vătămarea corporală a personalului;
  • Reducerea eficienţei funcţionării echipamentelor;
  • Costul reparaţiilor sau al înlocuirii rulmenţilor;
  • Costul reparării sau al înlocuirii altor componente – cum ar fi carcasele sau arborii – care ar putea fi deteriorate de funcţionarea defectuoasă a rulmenţilor, prin vibraţii sau generarea de temperaturi înalte;
  • Oprirea neplanificată a echipamentelor.
  1. Lubrifierea insuficientă

Marea majoritate a deteriorărilor rulmenţilor pot fi atribuite lubrifierii insuficiente, care poate fi clasificată în opt categorii de bază: ungerea excesivă (supraungerea), ungerea insuficientă, specificaţia incorectă de lubrifiant, amestecul incorect sau incompatibil între lubrifianţi, sistemele şi intervalele incorecte de lubrifiere, unsoarea sau uleiul deteriorat, contaminarea lichidă şi contaminarea solidă cu particule.

Lubrifianţii trebuie să fie corect prevăzuţi pentru fiecare sistem de rulmenţi, în funcţie de istoricul, încărcarea, turaţiile, sistemele de etanşare, condiţiile de funcţionare şi de durata de viaţă estimată ale acestuia.

Amestecarea unor unsori sau a unor uleiuri de diverse tipuri şi mărci poate fi dezastruoasă. Lubrifianţii trebuie să fie complet compatibili, pentru a funcţiona corespunzător în timp. Datorită deosebirilor chimice substanţiale în ceea ce priveşte formula (agenţi de îngroşare, uleiuri de bază, aditivi etc.), unii lubrifianţi nu pot fi amestecaţi cu alţii.

Ce trebuie sa știți înainte de a schimba un lubrifiant?

  • Verificaţi compatibilitatea acestuia împreună cu un specialist! În unele cazuri pot fi necesare testări speciale.
  • Alocaţi un timp suficient eliminării totale a vechiului lubrifiant din sistem.
  • Verificați starea conductelor de ungere, a conectorilor, a distribuitoarelor, a pompelor şi a garniturilor şi, dacă este nevoie, faceți acţiunile corective necesare.
  • Monitorizaţi lubrifiantul odată cu rulmenţii, pentru a detecta semnele eventualelor probleme. O metodă obişnuită constă în monitorizarea periodică sau continuă a temperaturii: dacă rulmenţii funcţionează la temperaturi mai mari de 82ºC, durata de viaţă a lubrifiantului poate scădea drastic.Temperaturile de funcţionare mari pot fi cauzate de temperaturile ridicate ale mediului ambiant sau ale proceselor deservite de echipament, de condiţiile de funcţionare grele, ori de condiţiile de montare, care contribuie la creşterea frecării în rulmenţi. De asemenea, temperaturile foarte scăzute ale mediului ambiant vor solicita, de asemenea, lubrifiantul, determinând îngroşarea acestuia şi potenţiala sa curgere incorectă.
  1. Contaminarea

Particulele străine constituie o altă sursă uzuală a defectelor rulmenţilor. Chiar şi cantităţi mici de particule străine, infime ca dimensiuni – praf, murdărie, resturi metalice – pot cauza întreruperea peliculei de lubrifiant, rezultând deteriorarea suprafeţei rulmentului şi micşorarea durabilităţii. Apa este deosebit de dăunătoare pentru lubrifiant. Chiar şi un procent de 1% apă în unsoare sau ulei poate avea un impact negativ semnificativ asupra durabilităţii rulmentului.

La protejarea împotriva contaminării, garniturile de etanşare sunt esenţiale! Mai întâi, este important să alegeţi garniturile de etanşare corecte. Specialiștii Primagra Romania vă oferă consultanță pentru alegerea corespunzătoare a garniturii de etanşare în funcție de performanţele echipamentului, cerinţele de asamblare, sistemul de lubrifiere, orientarea arborelui şi alţi factori din mediul ambiant.

Cum alegeți și cum întreţineți garniturile de etanşare?

  • Utilizaţi numai garnituri de etanşare potrivite pentru condiţiile de mediu ambiant şi de funcţionare a utilajului;
  • Asiguraţi apărători suplimentare externe sau proceduri pentru evitarea acumulării de resturi pe garniturile de etanşare sau în jurul acestora;
  • Faceţi controale de rutină ale stării buzei garniturii de etanşare radiale, verificându-i flexibilitatea, întărirea (rigidizarea) sau crăparea şi contactul corect cu arborele;
  • Căutaţi semne de scurgere şi înlocuiţi garniturile de etanşare deteriorate cât mai curând posibil;
  • Evitaţi purjarea excesului de unsoare pe la buza garniturilor de etanşare. Buzele garniturilor îşi pot pierde contactul cu arborele şi eficienţa;

Cum reduceți contaminarea?

  • Atunci când rulmenţii sunt demontaţi pentru inspecţie, spălaţi-i şi uscaţi-i (fără a utiliza aer comprimat!). După spălare şi uscare – sau ori de câte ori rulmenţii sunt depozitaţi – aceştia trebuie să fie acoperiţi cu un strat de ulei sau cu alt conservant şi să fie înfăşuraţi în hârtie de protecţie (conform recomandărilor producătorului sau furnizorului);
  • Prelevaţi şi testaţi periodic eşantioane de ulei sau de unsoare. Ideal este ca proprietăţile uleiului sau unsorii să fie constante la aceste teste. Dacă sunt prezente particule solide, determinaţi sursa potenţială şi luaţi măsuri de remediere;

Atunci când particulele străine contaminează rulmenţii, acestea pot provoca o gamă întreagă de deteriorări:

  • Particulele străine fine prezente în rulment pot cauza uzura abrazivă excesivă care, la rândul ei, poate afecta alte componente ale utilajului sau poate accelera uzura garniturilor de etanşare, diminuând performanţele.
  • Particulele contaminante cu duritate mare, care circulă în rulment, pot cauza amprentarea elementelor de rostogolire şi a căilor de rulare.
  • Bucăţile de metal sau particulele mari de murdărie care rămân după prelucrare, datorită curăţării incorecte a carcaselor, pot iniţia deteriorarea prematură datorată oboselii/uzării.
  • Printre cauzele contaminării interne cu particule se numără uzura datorată angrenajelor, canelurilor, garniturilor, cuplajelor, frânelor, articulaţiilor şi carcaselor curăţate necorespunzător şi componentelor de rulment deteriorate sau exfoliate.
  • Metalul denivelat în jurul adânciturilor care acţionează ca un concentrator de tensiuni de suprafaţă, cauzează exfolierea prematură a suprafeţelor de rulare şi reducerea durabilităţii rulmentului.
  • Amprentarea sub formă de canale circulare este cauzată de uzura extremă, datorată aşchiilor sau particulelor mari de metal. Aceşti contaminanţi masivi rămân impregnaţi în materialul moale al coliviei şi pot produce canale circulare în elementele de rostogolire.
  • Oxidarea sau corodarea reprezintă una dintre cele mai serioase probleme ale rulmenţilor. Oxidarea este cauzată, adeseori, de condensul care se acumulează în carcasa în care este montat rulmentul, datorită variaţiilor de temperatură sau condiţiilor de depozitare necorespunzătoare.

 

Pentru ca rulmenţii să atingă durata de viaţă maximă şi pentru a evita consecinţele serioase ale funcţionării defectuoase a acestora, apelați la specialiștii Primagra Romania care vă oferă servicii profesionale de Inspecție rulmenți și analiză a defectelor!